Du er besøker nr

tirsdag 4. mai 2010

Været eller ikke været

Er det noe vi her nord er opptatt av, så er det været. Faren min er ekstrem. Han hører på værmeldinga på radioen hver time omtrent, ser både NRK's og TV2's værvarsel samtidig som han ser ut vinduet på været og sier: Njaaaa...? Han har værbok, og fører hver dag inn i værboka hvor mange grader og hvilket vær forøvrig det er utenfor. Så blar han tilbake noen år, og sammenligner med årets vær på akkurat denne dagen. Han er litt mer interessert enn folk flest med andre ord :)

Selv er jeg som oftest av den oppfatning at det blir det været det blir, og jeg velger ALLTID å tro på den værmeldinga som lover best vær. For øvrig synes jeg det sjelden stemmer når de lover godvær, men lover de regn og vind kan du være sikker på at de har rett.

Alle eldre mennesker har sånne vær-år, som f.eks "huske du den vinteren kor det va så frøktelig kaldt, ja det var så kaldt at katta frøys fast i foten når æ sku spark ho ut på mårran?" Også er det som regel veeeeldig mange år siden og alle husker den forferdelig kalde vinteren. Vel, nå er jeg såpass gammel at også jeg har et sånt år, men det er i og for seg ikke så lenge siden. Det var det herrens år 2005. Den sommeren her nordpå var helt fantastisk. Det var selvfølgelig ikke noen rekordsommer - å neida, det var en varmere sommer tidlig på 1900-tallet en gang. Men det var den varmeste sommeren de fleste kunne huske. Den sommeren var i tillegg den morsomste jeg har opplevd. Etter ei uke i Hellas på våren, ble det en kjempesommer nordpå, med masse bading og soling på Costa del Prestevannet. Så fulgte ei uke i Bulgaria, før vi avsluttet sommeren med tidenes hyggeligste festival (Kirkenesdagene) under strålende sol og skyhøye temperaturer. Folk var så GLADE. Så opprømte og sprudlende. Vi nordpå har nemlig vett til å være takknemlige når sola skinner, nettopp fordi vi ikke ser den på noen måneder vinterstid, og ærlig talt er det ikke så fryktelig ofte vi ser den på sommerstid heller - forutenom på natta da, når vi skal sove... Vel, uansett, så snart sola skinner her nord på dagtid, så yrer det av liv i gatene. Mennesker man ikke har sett på aldri så lenge dukker opp og myldrer som maur. Alle spiser is, selv om det er mars og iskaldt. De få som har cabriolet senker ned taket og sitter i boblejakka og skinnlua i bilen mens de nyter solstrålene. Vi er noen enkle sjeler her nord ja :)

Og det er vel nettopp derfor vi er så opptatt av været, fordi det er så sjelden at det er skikkelig bra. Mai måned her i Finnmark er den desidert jævligste måneden vi har - mens andre har vår og blomstrende trær, så er det gjørmete, vått og surt hos oss. Det er den perfekte måned å dra til syden f.eks. Sannsynligvis er det ikke så veldig mye bedre når du kommer tilbake, men da kan du kanskje pakke vekk vinterklærne. 17 mai her er alltid like morsomt. Man har kanskje dagene før funnet ut hva man skal ha på seg, tar høyde for at det kan bli litt kaldt, men tenker at "pytt, skal jo ikke være så mye ute likevel, kanskje se på folketoget og sånn". Vel, skal du i det hele tatt se folketoget starte, så må du som regel ha både skjerf, lue og votter, og småsko kan du bare glemme, for du er blåfrossen før du har satt foten ut av bilen! De siste 17 mai'ene har jeg og Stefan sett 17 mai toget fra en varm bil, jeg har ikke hatt på meg det jeg ville, fordi når dagen kom blåste det så forferdelig surt at jeg frøs allerede innendørs. Toget blir forresten kortere for hvert år som går.

Men positive som vi er, så er vi jo sikker på at det blir bedre neste år :)


post signature

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar